Pe 1 februarie 2022 s-au împlinit 119 ani de la inaugurarea Gării Obor din București, cunoscută și sub numele de Gara de Est. O clădire monument istoric cu codul B-II-m-B-18801. O poveste cu amintiri din începutul unui alt secol…
Clădirea gării este realizată în stil neoromânesc, iar arcada masivă din piatră cu ceas este flancată de două turnuri, se arată pe pagina de Facebook CFR – Istorie și cotidian.
Portalul monumental este specific construcțiilor de la începutul secolului al XX-lea. Din păcate, tâmplăria originală a fost înlocuită cu… termopan.
O filă din povestea călătoriilor de altădată, în lumina unei construcții ce impresionează și azi, deși…
În ciuda faptului că Gara de Est nu mai este animată de foarte mulți ani, aceasta se află într-o stare bună de conservare. Pe lângă faptul că după anii 90 Gara Obor a trecut într-un con de umbră, traficul diminuându-se dramatic, aceasta a avut parte și de alte evenimente neplăcute. Printre acestea, se numără incendiul din 2007 care a distrus o parte din acoperiș. În ciuda tuturor acestor aspecte, clădirea gării arată foarte bine încă, după cum consemneazăsite-ul clubferoviar.ro
Martoră a multor evenimente și prezențe, Gara Obor se remarcă de departe prin evenimentul din iunie 1935, atunci când o parte din Tezaurul României trimis în U.R.S.S. a fost înapoiat. Din ordinul guvernului U.R.S.S., o garnitură de marfă care conținea o parte din tezaur se întorcea în Gara de Est din București. Tot în acest transport au fost înapoiate și documente vechi și alte bunuri și piese de colecție.
Trebuie știut că amplasamentul gării nu este unul întâmplător. Doi factori au jucat un important rol în alegerea locului: situarea oborului față de gară și poziția locului față de zona rezidențială a Bucureștiului.
De remarcat ar fi că încă există dispute cu privire la arhitectul care s-a implicat în proiectul de realizare al gării. După unele surse ar fi vorba despre Petre Antonescu, după alte surse arhitectul Constantin Giogolea.
Stilul arhitectural în care este executată clădirea gării este neoromânesc. Integrează în componența sa elemente de început de secol XX precum portalul monumental cu arcada din piatră.
Clădirea are trei etaje. La parter există o sala de așteptare, mai multe ghișee pentru procurarea biletelor precum și câteva spații comerciale. Peroanele păstrează structura originală, intervenindu-se asupra lor doar la un nivel minimal. Starea generală de conservare, spre deosebire de alte clădiri de gară sau foste clădiri, este bună.
O gară. Un simbol. O poveste.
„În secolul XIX gara de cale ferată a reprezentat, la nivel mondial, un program de arhitectură cu totul nou, care a transpus la scara obiectului construit toate tensiunile generate de fenomenul feroviar la nivel teritorial și urban. Gara este noua poartă a orașului. Natura ei este fundamental contradictorie, deoarece gara este, în același timp, centrală și periferică, industrială și civică. În oraș și în afara lui, banală și magică, progresistă și istoricistă. Ea unifică și separă cu aceeași putere”(historia.ro)
Foto: wikimapia, Facebook, Bucurestii Vechi si Noi