Hală istorică din curtea fostei fabrici Petroutilaj – Poiana Câmpina.
Este, așa cum aflăm de la dl Mădălin Cristian Focșa, UNICA clădire rămasă din atelierele societății „Astra Română”; este posibil să dateze din epoca ANTEBELICĂ, adică din anii de glorie mondială ai României în lumea petrolului.
Pe aceste locuri a existat, de altfel, un atelier al societății „Regatul Român”, a celebrului inginer inventator ANTON RAKY, pionier de talie mondială al forajului, care a activat câțiva ani și în România.
Anton Raky (n. 5 ianuarie 1868, Seelenberg(d), Hessa, Germania – d. 22 august 1943, Berlin) a fost un inginer, geolog și antreprenor german. Este considerat un pionier de succes și un inventator în domeniul tehnologiei forajului la mare adâncime și al prospecțiunii geologice miniere și petroliere. Raky a forat și exploatat puțuri în Europa, Africa, America Centrală și de Sud și a forat în căutare de apă, petrol, huilă, lignit, potasiu și minereuri. El a înființat două importante companii constructoare de mașini în Erkelenz și Salzgitter-Bad, care există și în ziua de azi.
Anton Raky a locuit continuu circa 5 ani în orașul românesc Câmpina și a extras petrol timp de aproape trei decenii din împrejurimile localității.
* În atelierul bunicului său din Kiedrich, în regiunea Rheingau, Anton Raky a învățat meseria de lăcătuș și a conceput o sapă de foraj specială pentru antreprenorul originar din Köln Emanuel Przibilla. Acesta venise din Silezia Inferioară și prospecta la acea vreme o ocnă de sare la Kiedrich. Przibilla a fost impresionat de talentul tânărului Raky și l-a angajat în compania sa, iar acesta a început să se concentreze pe ameliorarea tehnicilor de foraj de adâncime.
Angajat apoi ca inginer de foraj în societatea alsaciană „Gute Hoffnung” (în română Noroc bun), el a brevetat în 1894 un sistem de forare prin șocuri rapide (Schnellschlag-Bohrkran Nr.7), care a permis efectuarea de sondaje în Alsacia până la adâncimi 340 de metri, ceea ce i-a adus o recunoaștere mondială. La acea vreme, Alsacia era o parte a teritoriului Alsacia-Lorena, care aparținea Imperiului German. Anton Raky și „Gute Hoffnung” au încercat să vândă licența sistemului către cel mai mare concurent al lor alsacian, compania „Pechelbronner Ölbergwerke” din Merkwiller-Pechelbronn, dar proiectul a eșuat.
Internationale Bohrgesellschaft AG
Trebuie știut că Anton Raky a fondat compania „Internationale Bohrgesellschaft AG” (I.B.G.) pe 8 august 1895, în cartierul Ruprechtsau din Strasbourg, împreună cu Heinrich Otto Seib, un om de afaceri din oraș, și cu alți asociați din Alsacia. Firma urma să exploateze comercial patentul sistemului de forare prin șocuri rapide, iar capitalul inițial a fost de 400.000 de mărci. El a fost majorat la 500.000 de mărci în 1898.